• 🇳🇱 Just bunq as your bank in NL, is it suitable?

Voor zakelijke basiszaken als betalen, credit card, real-time koppeling e.d. is BUNQ prima.
Maar ik begrijp niet dat men voor de ZZP-ers onder ons geen G-Rekening heeft!
Stop met allerlei 'innovatieve' nice-to-have zaken en ondersteun basale zaken zoals bv veel gewenste G-Rekening is.
Als je dan echt innovatief wil zijn, waarom komt BUNQ dan niet met een crypto-initiatief zoals Blox?

@DITR#137859 Stop met allerlei 'innovatieve' nice-to-have zaken en ondersteun basale zaken zoals bv veel gewenste G-Rekening is.

From the idea topic at https://together.bunq.com/d/1973-g-rekening it does not seem to be such a popular wish. Make sure to upvote that topic and send your fellows there to make your voice heard and to provide bunq with an adequate measure of the interest for these special accounts. 👍😁

a month later

@JeroenE#40247 :) it is not bunq's fault that other banking systems are so limited. There are different iban sizes depending on the country size and the fact that some banks from other countries don't accept letters in the iban input, just shows how ancient their systems are, just shows that those banks do not invest in something better, do not want to spend money for their customers.

Ik ben sinds 2 maanden nu volledig overgestapt op bunq. De gevoelskwestie heb ik totaal niet. Maar dat kan ook zijn omdat ik ben overgegaan naar 1 maestro pas (waar ik in Korea veel problemen mee heb gehad) naar 3 passen.

bunq is prima te gebruiken als enige bankrekening in Nederland voor particulier. Zakelijk kan ik niet beoordelen.

• ondersteuning van iDeal
          • ondersteuning recent van iDin

Second PIN / backup rekening / snel wisselen van aan een pas gekoppelde rekening is fijn.

Meerdere IBAN’s voor budgetten voor mensen die dit willen gebruiken.

Virtuele Mastercard voor gebruik op internet.

Enige nadeel dat ik ervaar is de manier waaroo bunq met inkomende SWIFT betalingen omgaat en daarin zo koppig als een ezel is.

@Tuur#142279 Wat is een swift betaling?

@Arjan21#142285 SWIFT is de internationale betaalvorm tussen meet dan 200 banken over de wereld. Elke bank heeft een eigen BIC code zodat ze weten waar de bankrekening nummer onder valt. Buiten europa hebben ze namelijk niet altijd zo'n duidelijk systeem als de IBAN die europa heeft.

SWIFT/BIC betalingen zijn kosten aan verbonden die Bunq moet voldoen, deze wordt natuurlijk doorgerekend naar ons (De consument).
              Bedenk trouwens dat de meeste banken kosten in rekening brengen (ING bijvorbeerd 0,1% over het bedrag (min € 5,00, max € 50,00)).

@ReinieR-Together#142288 Klopt, maar alle andere banken houden rekening met de instructie die door de opdrachtgever wordt gegeven over berekening van de kosten.

Als deze instructie <our> is, dan betekent dit dat A L L E kosten gerelateerd aan de betaling voor de opdrachtgever zijn.

Andere banken zoals ING, ABNAMRO, Rabobank doen dit ook netjes.

Alleen bunq niet. Die brengt de 5 euro (of meer afhankelijk van de hoogte van het bedrag) vrolijk bij de bunq rekeninghouder in rekening. Ook als de kosteninstructie <our> is en deze 5 euro dus in rekening gebracht moet worden bij de verzender van de betaalopdracht.

15 days later

@Newtype#144954 Are you saying Openbank has Maestro Cards? In Apple Pay?

@Newtype#144954 Free doesn’t exist ;)...

@JohnDo#144965 True. If it is free, ‘you’ are most often the product. By hidden fees or just selling your data. I don’t say competitors do that, but after the Avast scandal nothing is sure.

But Openbank is dramatically bad. Website and app look like a halfway translated version of the original Spanish service. Support is very very slow in giving answers and what they tell you doesn’t seem correct. Testing this ‘startup alternative’ makes bunq ánd support really stand out to the positive! 👏🏻❤️🌈

@Roeshimi#144957 yes I have Maestro from them in Apple Pay, but as Mjam said above, they are really bad compared to bunq

@DaveFlash#145088 I was wondering why I've never seen a single mention on their site about Maestro cards, that's why I was curious.

@Roeshimi#145090 perhaps because they do not offer it in Germany? And only give out Mastercard there....

Ik ben nieuw en hou mijn andere rekening nog even aan. Ik ben niet tevreden over de snelheid van overboeken. Ik heb mijn zoon vanmorgen om half 9 geld overgeboekt en dat is er nu ruim 4 uur later nog niet bijgeboekt. Dus Bunq naar SNS vind ik dramatisch...

Same here. Speed of SEPA transactions doesnt bother me too much, as I'll just use payment requests instead. I will keep my rabobank account for savings.

@Jacob-Silver-Shark#145092 Dat komt omdat alleen Bunq en ABN AMRO aangesloten zijn op de Europese Instant Payment. De andere banken in Nederland op hun eigen, Nederlandse Instant Payment. Voorbeeld waar het wel Instant Payment is, is met TransferWise account.

@HvdG#145117 Tip: Als ik van mijn Rabo bank geld wil overboeken naar bunq gebruik ik IDeal. Dan staat het wel direct op je bunq rekening!

Hi @Jacob-Silver-Shark#145092

Besides bunq not being part of the Dutch Instant Payment system or the Dutch Banks and Instant Payment system not being connected to the EU Instant Payment system there's not much bunq can do to speed up these regular SEPA transfers. There are certain cycles managed by the European interbank system which works with time slots. It's not like a transfer always takes a certain amount of time but it could be processed within either 30 minutes or 5 hours depending on the time slots and speed of the sending bank supplying it to the system (bunq does this immediately btw). These batches of payments are always processed from monday to friday between 7:00 and 18:00. Usually transfers are processed around 8:00 - 10:00 - 12:30 - 15:00 - 16:30 and 18:00. I have to say my experience with Volksbank banks is that it takes at least 1 time slot extra compared to other banks before it arrives in my account.

If you wish to send money instantly between Dutch bank accounts you might as well use payment requests through iDEAL. Those are always processed immediately as they are guaranteed for the bank.