• Ideas
  • ๐Ÿ‡ณ๐Ÿ‡ฑ 16 digit payment reference (Betalingskenmerk)

Soms moet je een 16 cijferig betalingskenmerk invoegen bij een betaling naar bijvoorbeeld je verzekering of woonbouwcorporatie.

Het lijkt mij chill dat de Bunq app weet wanneer je een betalingskenmerk invult en de layout dan aanpast naar 4x4 cijfers

Dus ipv 12345678910111213
Wordt t: 1234 6789 1011 1213

Dit irriteert met niet hoor, maar zou just a finishing touch zijn ๐Ÿ˜‰๐ŸŒน

Tim changed the title to ๐Ÿ‡ณ๐Ÿ‡ฑ 16 digit payment reference (Betalingskenmerk).

@CasperBoon#59207 Het zou veel fijner zijn als ze de acceptgiro eindelijk eens echt afschaffen ipv het afschaffen steeds uit te stellen.

Zeker in de tijd dat je als Europeaan een bankrekening in ieder land kan nemen is een dergelijk lokaal Nederlands ding toch behoorlijk achterhaald. Ik bedoel een Duitse, Spaanse, Poolse of Franse bank gaat dit ook niet bouwen voor die paar Nederlandse klanten die ze hebben.

Ik zou eigenlijk voorstander willen zijn van een SEPA brede invoering van een betalingskenmerk met controlegetal check, en alle lokale initiatieven afschaffen.

Nu hebben we in Nederland het betalingskenmerk en in Belgiรซ een gestructureerde mededeling, en er zullen ongetwijfeld in andere EU landen nog wat van dit soort velden zijn.

Als deze in het SEPA gebied vervangen worden door รฉรฉn standaard waarmee je een betalingskenmerk kan doorgeven met een controlegetal erin, dan zijn we er denk ik.

Klopt klopt, maar bunq is er nou juist zo goed in om het voor iedereen zo fijn mogelijk te krijgen ๐Ÿ˜‰

Vind het ook niet noodzakelijk, maar is wel een fijne en overzichtelijke toevoeging voor de nederlandse klanten

@CasperBoon#59207 Hi ๐Ÿ‘‹๐Ÿผ Casper! True, that would be a nice small aesthetic improvement ๐Ÿ‘

@JohnDo#59251 Yaasss ๐Ÿ™†๐Ÿผโ€โ™‚๏ธโœจ

@CasperBoon#59245 Volgens mij houdt bunq helemaal niet van zaken die slechts door een paar gebruikers gebruikt worden. Ze zijn er zelfs trots op dat ze zaken die niet vaak gebruikt worden uit de app verwijderen. Dus iets gaan bouwen wat bij voorbaat al door weinig mensen gebruikt gaat worden is dan een beetje vreemd.

@JeroenE#59254 Hmmm.. klopt ook. Maar denk dat behoorlijk veel mensen, binnen nederland, te maken hebben met betalingskenmerkem. Althans ik in iedergeval wel. Voor mij zou het een goede toevoeging zijn!

@CasperBoon#59255 Ik heb geen idee of het er veel zijn. Ik krijg alleen van de facturatie maatschappij van de tandarts een acceptgiro (en die gebruiken niet eens 16 tekens als betalingskenmerk). Die paar keer per jaar valt echt in het niet als je alle incasso's gaat tellen. Ik betaal zelfs vaker aan mensen voor Marktplaats aankopen dan ik een acceptgiro krijg.

Maar dan nog zijn dat alleen Nederlanders, voor de rest van Europa is dat nul. Er zijn veel meer Duitsers dan Nederlanders (laat staan als je alle andere landen er bij telt) dus waarom zou bunq dan zoiets gaan doen? Verbeter dan eerst de zaken die voor veel meer mensen nuttig zijn.

@JeroenE#59261 Het is een suggestie voor de Nederlandse versie. Internationale dingen gaan voor, tuurlijk. Het is wel iets wat voor mij de bunq app makkelijker zou maken

@CasperBoon#59264 Tuurlijk, wie weet gaan ze het ooit maken.
                        Ik denk dat ik het handiger zou vinden als ze dit inbouwen bij "scan een rekening". Misschien zit het daar al in, maar ik heb geen acceptgiro om mee te testen ;)

@JeroenE#59266

After the scanning of an Acceptgiro ;)

Sowieso zijn spaties in nummers van meer dan vier cijfers gewenst (qua weergave), in de uiteindelijke opdracht wil je natuurlijk geen spaties.

Gaat niet alleen op voor betalingskenmerken, maar voor elk langer nummer!

4 years later

I have a business account and also make payments to the Dutch Tax Authorities. They rely very much on the Payment Reference for allocating the incoming payments - this does make sense. Unfortunately, I have to make multiple Tax payments each month ๐Ÿ˜‰ and for both parties it is nice to have a unique reference for each payment.

Now it recently happened to me that while creating the payment using the bunq app, the payment went through while the payment reference was incomplete and without the payment reference being validated. This will essentially require me and the counter party for some additional time and recourses to get this sorted out, while I know as a part-time developer that the implementation is not that difficult.

I think it would be in line with the bunq philosophy to make payments and processing as effortless as possible to have such a input validation in place, even if it would only be a Dutch regional requirement.

This one would definitely get my vote being a business owner and business user.

I'd like to add that the Dutch Tax Authorities for business affairs are to busy to handle any requests regarding faulty payments. Hence they suggest to submit the payment again with the correct payment reference to prevent an automatic penalty being issued. They ensure that the faulty payment will reimbursed automatically as well, but no time-line. Meaning I will have to carry the burden of entering the wrong payment reference. A bit more assistance for submitting and validating the Payment reference would therefore be beneficial and prevent money being pumped around. And that aligns with the objective of bunq - right?

Write a Reply...