Laat me starten met dat Ik een zakelijke rekening heb bij Bunq en blij ben met wat ik nu krijg (voor 1 euro p.mnd heb ik een bedrijfsrekening, als mijn pas verloopt, dan kijk ik wel of ik premium ga)
Alle commotie maakt dat ik ook even een reactie plaats. mijn denk dat als je puur naar het Bunq product kijkt na de updates dan is het premium product het bedrag a 8 euro p.mnd waard. (Los van of je de mastercard gebruikt)
Persoonlijk denk ik dat de keuzes die Bunq nu heeft gemaakt wel strategische missers zijn en op korte termijn actie behoeven om de volgende redenen:
- Bestaande klanten kijken niet sec naar het product welke hier nu ligt om de waarde van het product in te schatten. Mijn gevoel is dat er een grote groep early adapters is die Bunq erg hoog hadden zitten en dat ze in een co-creatie met Bunq hebben gezeten. De nu opgeleverde updates zien zij als iets wat ook van hen is en horende bij het oude abonnementstarief.
- Het lijkt of Bunq een prijskaartje heeft geplakt aan de life time value van klanten en op basis daarvan een verkeerde keuze heeft gemaakt. Wat is de waarde van een klant die 1 euro per maand betaalt, maar gratis waardevolle ideeen geeft ter verbetering van je product en meerdere nieuwe klanten aandraagt die op basis van de nieuwe updates wel premium gaan.
- Bunq is niet congruent in zijn (eerder wel goed uitgedragen) strategie; Bank of the free is in conflict met een premium product welke niet gebaseerd is op de echte klantwens (dit vind ik persoonlijk de meest vreemde keuze in het verhaal, aangezien in het productinovatie gedeelte wel de dialoog met de klant zeer open was, wellicht heeft het met de afstand van het "Amsterdamse" tot de provincie te maken, de gemiddelde provinciaal (no offense, ik kom ook uit de provincie) is erg prijs bewust en 100 euro per jaar is niet iets wat we maandelijks aan quinoa salades uitgeven :-)
persoonlijk ben ik tevreden met Bunq, dus ik blijf gewoon!
Ik wens Bunq veel succes met de keuzes die het maakt, het lijkt me dat je de positieve vibe en welwillend van je early adaptors (ambassendors) koestert, een kniebuiging naar hen is geen teken van zwakte maar onderdeel van de bankof the free, namelijk toegeven als je merkt dat je iets te bankachtig acteert :-)