• Ideas
  • Convincing Other people of BUNQ

Hello Fellow Bunqers!
I'd like to make a salespitch to evangelise the wonders of the BUNQ Next Generation of Banking to my Girlfriend, her kids and the ex-husband and father ... And of course, this topic could develop to a more generic application of key features I can use to convince people to convert from fossil-banks to Neobanking with Bunq.
Although I can have some critique here and there on how some things are not perfect at BUNQ, those are mostly '#firstworld problems' and 'feature requests' not actual concerns I have about BUNQ as an organization.

In the light of the recent Mediastorm concerning the poor victims of Internet Criminals, directed at BUNQ as being the 'vilain' in that story... I have built up a certain drive to bring the good news of BUNQ. Voluntarily. Because I believe in this Bank. Where I now am just a few years more and more enthusiastic customer.

Here's what I've got so far:

• BUNQ can deliver everything and most of your banking needs in 4 basic flavours, where 1 (Easy Bank Pro) is actually most used for what other banks split in separate extra charges.
  • With BUNQ you have the ease of sharing individual IBANs from your total of 25 IBANs for that 9,99 a month... with in this case the ex-husband, and the 2 kids, their savings accounts etc. can all be included If I'm not mistaking. This can be achieved without giving any unneeded and more important: Unwanted (!) access to other / main / own accounts.
    • With BUNQ you don't pay for what people nowadays don't tend to use: A lot of buildings everywhere including all the resources they would take.
    • With BUNQ you get the best interest rates, so from around 10K savings (Correct me if I'm wrong here, or the exact amount can be calculated...) a.t.m you don't pay at all for your BUNQ Easy Bank Pro-account
    • BUNQ does not allow you, or your kids to take loans or use funds you don't actually have. This is fundamentally different from fossil banks that try to lure you into expensive credit options. Bunq appearantly understands that this is unneeded and not what a bank should be doing to/with (other) people's money.
    • You get to decide where BUNQ uses your money as a whole, to generate more money of it. If you only want to support green - it's just a few taps in the app.
    • The App and the Bankcards have Beautifull rainbow colors, the kids are going to love that!
    • Bunq is a community centered bank. If you need help, there's not just 1 formal point of contact - there's every Bunqer potentially to help you out! (Okay, sorry I didn't do much community service as it is here, a bit busy with other chores...)

Now to sum up, what my Girlfriend wants is:

• A Single private payment account (For her own bills mortgage etc.) at least

• (I will ofcourse explain the ease of use with other subaccounts dedicated to Food or Online Payments or Travel expenses...)
  • Savings account (Personal) This she already has atm for free

• Savings accounts for the kids (aged 7 and 10) (Seperate?)

• A Shared Account/IBAN with the ex-husband for exchanging funds needed to provide for the kids. He should not have access to any other resources!

• Possibly more subaccounts tailored to everyone's needs, maybe in the future share an account with me - I don't know, this isn't handy at the moment due to various legal reasons atm...

• Possibly own apps/logins for the kids starting at 12 yrs? I dunno exactly when we will spoil them with a smartphone, but this needs to be covered somewhere

• ... and ofcourse, my GF, their mom, needs to stay in charge until they're 18, and old enough for their own full bunq accounts.
    (Does Bunq actually aim at Kids at the moment, like most Big Old Banks do? Bunq should be doing this anyway, but with a focus on responsible banking and trust, I think...)

I'm correct here when I say this all comes at the fabulous pricing of just 9,99 € a month etc?
    Any other persuasive arguments to be made? Also to the father of the kids?

It's my personal Quest to get these kids away from Big Old Bank crepers ... As well as demonstrate live, that this is the future of banking for younger people in the digitale age. !

Nice looking playfully pass and you can add images to bank accounts to better personalize them ,plus the bank has a vibe that wants you to explore more and enrich your life!

I would always warn people about terrible support though. Should you ever need real humans answering your questions and needs, there will be no way to get that from bunq.

leuk verhaal, en vorig jaar zou ik er in zijn mee gegaan.

helaas zijn wij na 1,5 bankieren bij bunq verhuist naar de knabbank.
        om eerlijk te zijn was het eertste insantie de beste rente voor ons de eerste overtuiging. dit om dat wij best lekker sparen. toen ik ontdekte hoe fijn het budgetteren werkte, waren wij verkocht helemaal om. dat bunq duurder was dan de gewone bank, namen wij voorlief.

ik ben iemand van het testen en uitproberen. dus paar keer contact gezocht met de klanten service.. wat een ramp! dat het in het Engels moet... oke nou vooruit dan . maar de reactie, als die al komt, echt niks zeggend .... na een tijdje begonnen de twijfels..

ik lees veel, en weet dat ervaringen soms met een korrel zout moet nemen, maar ik las zo veel verhalen over geblokkeerde accounts, en geen medewerkingen van "klanten service "
        en dat heeft mij aan het denken gezet... wat als ai van bunq denkt..."die beekmans , dat weet vertrouw ik niet." en bám blokkade er op.... ik kan niet meer bij mijn geld, mijn rekeningen niet meer betalen, geen boodschappen doen enzovoort... uhhh dat is toch wel een ding.
        en dan kan met bij bunq wel zeggen ,"wij blokkeren niet zonder reden" nou nee dat geeft mij geen fijn gevoel

en dan komen de negatieve verhalen in de media waar je echt misselijk van woord...
        vooral het geval van geen medewerking van de klanten de klanten service vind ik het vervelendste.

om deze reden ga ik niet meer mee in het verhaal, al zijn sommige dingen wel goed.

wij zijn nu bij de knabbank..... die kan je bellen en appen , en zelfs met die computer storing van afgelopen vrijdag binnen 3 minuten iemand aan de telefoon gehad die mij de juiste info gaf om dat ik niet meer in loggen kon... gelukkig na 2 uur was de storing verholpen en was het niet nodig allemaal. maar dit gaf mij zo veel beter gevoel dan bij bunq

nogmaals, leuk verhaal maar ik zou mensen niet zo gouw meer aan bevelen sorry

@beekie#294977 "I read a lot, and know that experiences should sometimes be taken with a grain of salt, but I read so many stories about blocked accounts, and no cooperation from 'customer service' "
          Give me one neobank that does'nt not have these issues? Knab aint a saint either if you look into there history. They only fixed it because they got taken over by a.s.r that made it profitable (123milion) and then they sold it off to BAWAG Group AG largest bank in Austria.

Currently bunq is the first EU neobank that made a profit on its own (2023 -- 53 mil)
          and part of the profit goes to planting trees
          https://www.bunq.com/en-nl/blog/how-bunq-plants-trees
          https://www.bunq.com/en-nl/blog/2-years-of-reforestation-weve-planted-5-4-million-trees-in-madagascar
          https://www.bunq.com/en-nl/blog/the-bunq-community-has-planted-10-million-trees
          https://www.veritree.com/impact-hub/bunq

@Indigow14#294991 I've recommended bunq to friends in the last few years. Multiple friends changed to bunq, none of them regret it 🤷🏼‍♂️

@beekie#294977 Dus eigenlijk is er niets gebeurd, behalve dat je angstig werd na het horen van andere verhalen? Omdat een test die je zelf bedacht had niet het resultaat had dat je wenste en je daarbij verzon dat je misschien helemaal geen toegang tot je tegoed zou hebben ooit?

a month later

Ik ben ook vorig jaar overgestapt naar Bunq. En was zeer enthousiast. Maar begin me nu eigenlijk wel knap te irriteren.
                -De cashback functie (één van mijn favo features, oa reden van overstap) wordt vanaf 1 november uitgezet. Kan alleen nog maar via een abbo a 19Euro per maand. Sorry, heb ik er niet voor over!
                -De enorne traagheid van de support afdeling. Je wacht langer dan een week (!) op een antwoord. Kan echt niet!! Ook de reacties zijn vaak zonder empathie. Wat bij mij grote irritatie opwekt.
                -De bugs! Ik heb mijn zusje overtuigd ook bij Bunq te bankieren. En zij is overgestapt. Leuk om elkaar ‘te volgen’. Nu ziet zij in haar ‘activiteiten tab’ niet de plekken die ik bezocht heb en geliked heb. Ik zie haar activiteiten/likes wel. Deze zogenaamde ‘bug’ loopt al 2 maanden via support!!! Het is niet te begrijpen!
                -De constructie met een basis -en bonusrente is ook een minachting naar bestaande klanten. Nieuwe klanten worden beloond met >3% rente. Bestaande klanten moeten het doen met <3%, de bonusrente is een farse.
                -De reacties van support op initiatieven, op dit forum. Ik steek tijd in dit forum om suggesties te doen voor een betere app, maar heb het gevoel dat ik een dikke 0 krijg. Neem als simpel voorbeeld het verbeteren van de adressenboek-functionaliteit. Een basisfunctionaliteit voor een bankapp. Ik weet het, dit heeft met prioriteiten te maken..
                -Tot slot, de kosten voor wissels. Vergelijk ik de realtime wisselkoers (in de praktijk) van Bunq met die van N26 en Revolut, dan komt Bunq als ‘minst gunstig’ uit de bus bij mijn creditcard-transacties. En ze promoten het nog wel zo met de ‘ZeroFX’!

Bunq, behoud mij als klant!

@New-Bronze-Zebra-856199492#294889 Ik vind het wel heel tof hoe jij je als ambassadeur opstelt. Dat herken ik wel :)

a month later

Ja nou, ik heb dus inmiddels ook mijn vriendin overgehaald en bij de club gekregen. Ik heb een PACK abonnement afgesloten met mijn zakelijke rekening e.d. En nu is de vraag om de spaarrekeningen voor de kinderen (minderjarigen die geen bankpas nodig hebben nog enkel voor te sparen!) te valideren en dan dus ook te gebruiken. Zeker aangezien er voor kinderen een hogere rente geldt is het belangrijk dit op deze manier te doen. Echter, Support miept nu iets over aparte kindrekeningen nog weer extra, wat wij dus helemaal niet willen en ook niet de vraag was. We willen gewoon sparen voor 2 meisjes en bij Bunq en wel binnen 1 'seat' van mijn Pack als het effe kan. SUPPORT PLEASE

Child accounts are now fixed and working.

Now we only need a single IBAN to be Double checked since other banks (RABOBANK) decline to see it as an active Banknumber. Does this have something to with a trialperiod or something not being verified? This IBAN had been given to other parties, who then complained that the number could not be used.

Update 2:
                    All issues have been resolved. And in a rather timely fashion I might add. Me, my girlfriend and her kids, are thankful for this. And we hope for a bright banking future together with BUNQ.

Update 3:
                    Above all expectation, within 24 hours after reporting my suggested feature for Android supported payments for my business, this actually was implemented as a feature. Some coincidence here, but eventually I wanted this feature and got it faster than I could have dreamed. See the Tap-to-Pay page here...

a month later

Toevoeging:
                      We moeten dat met cash geld fiksen mensen. Dit kost klanten. Ik heb al iemand die op zich oppervlakkig interesse had, maar die specifiek afhaakte op het cash gebeuren dat niet goed geregeld is. Cash moet makkelijk af te storten zijn. Een licentie bij Geldmaat zou kunnen, maar dit zou erg prijzig zijn zoals dat nu is verwerkt bij de Rabo bijvoorbeeld betaal je daar erg veel voor. Misschien kan Bunq iets regelen, maar gezien het fossiele consortium erachter zit, zou het ook best kunnen dat die niets voor Bunq Willen doen ... Dat zou lastiger zijn. Kijk, geldbeheer is een publieksaangelegenheid. De markt verdelen op basis van toegang tot mogelijkheden met diverse vormen van geld bezit, lijkt me niet de weg voor een publieke voorziening. Just my 2ct.

@New-Bronze-Zebra-856199492#297128 Wow, er zijn nog mensen die contant geld hebben, laat staan dat ze het willen storten? Ik kan me niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb, waarschijnlijk een keer als kind toen ik m'n verjaardagsgeld op m'n rekening wilde zetten 😋

Maar inderdaad, het is wel prettig als er überhaupt een optie is om contant geld te storten, ook al is het betaald

Ja, Thijs, heel mooi dat jij zo vooruitstrevend bent opgevoed. Helaas heb ik wel te maken met klanten die mij contant betalen. Dit heeft ook specifiek met mijn doelgroep te maken. Aangezien ik het netjes wil regelen bovendien, is het dan ook niet wenselijk om telkens iemand met een Raborekening daarvoor te vragen. En nogmaals: Er zijn meer mensen, ondernemers ook, die gewoon contante betalingen moeten/willen kunnen accepteren. Het is allemaal niet geheel ondenkbaar. Bovendien is cash een wettig betaalmiddel.

@New-Bronze-Zebra-856199492#297131 Wil je cash storten? Dan moet je niet gaan bankieren bij een neobank. Proces om cash storting te faciliteren is bovendien zeer prijzig (zie overige banken die steeds hogere tarieven rekenen)…

Wat een doordacht antwoord Christiaan, dus na 2 jaar klant te zijn geweest inmiddels al, en nu alles er boekhoudkundig op ingericht te hebben - moet ik maar ophoepelen omdat mijn klanten mij specifiek met het legale betaalmiddel contant geld willen betalen. Misschien moet je niet reageren op fora, als je je niet kan inleven in iemand zijn situatie verder. Je schrikt op deze communicatie toon mensen eerder af, dan dat je ze helpt. Neobanken zijn niet zalig enkel omdat ze Neobank zijn. Ze moeten vooral meerwaarde bieden, en in specifieke situaties dan vooral inzetbaar zijn. En voor een fors deel doet Bunq dat ook en voldoet ze.

@New-Bronze-Zebra-856199492#297247

https://www.bank.nl/kennisbank/neobank/
                                Ik probeer alleen realistisch te zijn. Er zijn gewoon verschillen tussen banken, heel simpel. Zie link boven. Dus kan ik heel diplomatiek zijn (ben ik doorgaans), maar mijn ervaring leert dat een neo bank écht niet gaat investeren in zaken die met cash te maken hebben. Dat is een keuze, en zo worden wel meer keuzes gemaakt hoe apathisch ook. Denk je dat Bunq zin heeft in ‘het gedoe’ rondom storten geschetst in onderstaand artikel? Als een digitale bank zal het antwoord ronduit ‘nee’ zijn, kost immers bakken met geld.
                                Waarom denk je dat een ING, ABN etc. zelf geen stortingen meer verwerken, maar alles loopt via een Geldmaat?

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/1531676/ondernemers-hekelen-nieuw-beleid-rondom-geld-storten

Succes!

@New-Indigo-Parakeet-2395591357#297257 Nahja, het scheelt inderdaad dat het geen honderden cash transacties betreft, voor mij persoonlijk. Maar het zou ook schelen als de huidige storting methode (via PaysafeCASH) uitgebreid werd met meer fysieke locaties, zodat ik geen brandstof kosten ter waarde van het maximale (gratis) te storten bedrag kwijt ben met het wegbrengen...

a month later

Om maar eens mijn eigen topic actueel te maken, de digitale roddels lijken inmiddels ook het digitale domein van Tweakers bereikt te hebben, en dit stemt mij enigszins droevig. Zoals ik hier - herkenbaar aan unieke eigen hoofd vooral, omdat ik sta voor wat ik zeg - ook uiteen zet in diverse posts:
                                    Tweakers.net over BUNQ support 19-12-2024

Nu wil ik guides en ander aan BUNQ gerelateerde personen wel vriendelijk de suggestie doen, om overal met open vizier te communiceren. Als je later 'ontmaskerd' wordt, als BUNQ'er-in-dienst vooral, zal de PR-rotzooi alleen nog maar groter zijn. Dus mocht iemand van of namens BUNQ zich mengen in het publieke debat buiten Together, benoem dan duidelijk ergens in dezelfde context ook je relatie met BUNQ. Dit is gewoon fair. En meteen je eerste 'retorische wapen' als een andere niet goed kan beantwoorden wat zijn take is om bijvoorbeeld erg negatief over BUNQ te praten. Samen houden we mogelijk de stemming positief. Verlaat discussies die niet meer bijdragen aan je algehele gevoel van welzijn zoals ik hier omschrijf op Gathering of Tweakers.