Ik heb een idee voor Update 20. Aangezien BUNQ niet aan leningen wilt is het misschien een mogelijkheid om bunqers onderling te laten lenen.
Voorbeeld:
Ik zet elke maand €500 opzij op een spaarrekening. Inplaatsvan deze “stil te laten staan” kan ik deze ook beschikbaar stellen voor personen om te lenen.
Hierbij zijn 3 opties.
Optie 1: Bunq beheert een pot met geld die beschikbaar gesteld kan worden aan het (uit-)lenen. Onder bepaalde voorwaarden kan een bunqer hier een lening uit halen. Eén van de voorwaarden kan bijvoorbeeld zijn dat deze persoon iedere maand een salaris gestort krijgt. En de afgelopen jaar niet rood heeft gestaan. Bunq rekent rente bij de ontvanger en betaalt hiermee de leningverstrekker
Optie 2: Binnen de Community worden leningen uitgedeeld. Ik wil mijn €500 lenen aan Pietje, die in nood zit tijdens een reis, we spreken 3% rente af. En een betaaltermijn van 3 maanden.
Optie 3: We lenen geld aan Bunq. Bunq betaalt ons rente zodat Bunq verder kan gaan met innovatieve ideeën en uitvindingen.
Zo houden we de ecosysteem binnen bunq en gecontroleerd. Hierbij hoeven er geen externe partijen te komen. De leners worden geholpen de uitleners worden beloont. Bunq kan terugbetalingen forceren zoals zij dat ook doen bij betaling van factuur.