• Digitale portemonnee

Hallo bunqers,

Alles lezend en overdenkend heb ik het idee dat 'we' moeten stoppen met bunq een bank te noemen. Bunq is m.i. geen bank, omdat wΓ©l aan geldschepping doet. Dat is de definitie van een bank.

Als bunq geen bank is, wat is het dan wel? Ik denk dat de beste naam een 'digitale portemonnee' is. In plaats van contant geld heb je nu geld op zak in de kaart. En kun je daar heel gemakkelijk online mee betalen. Alle extra's die de bank je levert, levert bunq je namelijk niet.

Nu zullen wat nekharen overeind gaan staan, maar eigenlijk is dit natuurlijk zo. Een paar voorbeelden dan. Een bank levert (meestal) een creditcard, die wezenlijk verschilt van een debitcard. En laten we wel wezen, in de basis is de Maestro en de MasterCard beiden een debitcard. Alleen het gebruik is iets anders.

Een bank biedt mogelijkheden om je te verzekeren, hypotheken af te sluiten, een (tijdelijk) krediet af te sluiten, noem maar op. Dat hoort allemaal bij de diensten die een bank aanbiedt. Geldschepping dus.

Voor ondernemers zijn er nog een paar extra verschillen. In de administratie moet in feite een kasregister worden bijgehouden bij bunq-gebruik. Je hebt namelijk geen afschriften. Ook kun je geen automatische incasso leveren aan je klanten. Zomaar twee voorbeelden.

Nu we dat helder hebben kun je je afvragen wat je over hebt voor je virtuele portemonnee. Ik wil bunq qua innovatie niet kleineren of degraderen, maar de basis blijft natuurlijk hetzelfde. Hoe hip en innovatief het ook is en wordt. Wat dat betreft is bunq dan ook best wel een prijzige portemonnee. Als je het zo bekijkt zal bunq er in de toekomst vooral zijn voor de klant die van nieuwe snufjes houdt en bereid is daar (flink) voor in de buidel te tasten.

Misschien is dΓ‘t ook wel de reden dat bunq het helemaal niet erg vindt als er nu gebruikers van hun digitale portemonnee teleurgesteld weglopen. Wat voor hen overblijft is een groep die (ik chargeer even) fan is van Netflix, Spotify, Apple en Tesla. Daar kan het bedrijf geld mee verdienen.

Kortom: bunq wordt een organisatie die zich richt op mensen met een goed inkomen, die blij worden van nieuwe en moderne snufjes. Dat mag. De vraag die bunqers zichzelf moeten stellen is of dat bij hen past.

Dat dit voor veel gebruikers niet fijn is te goed te begrijpen. Want eerst pasten zij wΓ©l in de doelgroep. Nu plotseling, als een slag bij heldere hemel, niet meer. Dat roept gevoelens op van boosheid, machteloosheid, vernedering en teleurstelling. Zij worden immers min of meer gedwongen afscheid te gaan nemen van bunq. Om die wond wat te helen mogen ze daar 4 jaar over doen. Dat wel.

Mijn idee? Stop met jezelf te vergelijken met een bank. Dat schept verwarring. Vergelijk jezelf met jezelf. (En liever ook niet met andere merken als Netflix en Spotify. Ook dat schept verwarring.)

Good luck!

Hans

Ja, behalve dan dat er niet iets bestaat als 'portemonneegarantiestelsel'.

Je doelt op de bankvergunning? Dat is iets anders. Een bankvergunning maakt je nog geen bank. PayPal heeft ook een bankvergunning, bijvoorbeeld, en dat is ook een betaaldienst.

Niet zo zeer de vergunning, maar meer het depositogarantiestelsel dat dan wel van toepassing is. Helaas geldt dat niet voor mijn portemonnee.

O, zo. Nu begrijp ik je. Bunq heeft een bankvergunning en valt onder het stelsel. Het punt dat ik maak is dat bunq voor DNB dan wel onder de noemer 'bank' valt, maar dat de mogelijkheden die geboden worden niet te vergelijken is met 'de bank'. Dat wil bunq ook helemaal niet. Ik noemde net PayPal. Daar lijkt het veel meer op, zij het dat PayPal door het ontbreken van een iban veel minder mogelijkheden heeft.

Ik geef toe, bunq leunt erg tegen het begrip bank aan. Toch zijn er m.i. significante verschillen waardoor het meer op een digitale portemonnee lijkt dan op een bank.

Ali noemt bunq ook liever "een IT bedrijf met een bankvergunning"

Ik vind 'digitale portemonnee' niet echt lekker klinken, maar grotendeels ben ik het met je eens. Waarom noemen ze het niet een 'digitale kluis' met onder andere betaalfuncties? Hmmm, dat klinkt ook niet echt lekker. Virtuele portemonnee wordt al gebruikt voor Bitcoin, dus dat valt ook al af. Misschien 'digitale bewaarbank'? Je zit dan alleen weer met het woord 'bank'.

Ik zit bij synoniemen te kijken:

'Debit-instelling'.

Banken worden ook wel kredietinstellingen genoemd, bunq is dat zeer zeker niet, maar het is wel een debitinstelling.

Zucht... Weer z'n (negatieve) post!πŸ˜”

Laten we dit alsjeblieft achter ons laten, er zijn al zoveel woorden gezegd.

Laten we het hebben over dat wat het premium nog meer premium zou maken, dat waar de groot banken weer heerlijk zenuwachtig van worden.

En om ontopic te blijven

De definitie van een bank is: geld stromen faciliteren, al het overige is bij bedacht voor winstmaximalisatie πŸ˜‘.

Mede bunqers, heb een fijn weekend πŸ˜‰.

Wikipedia's definitie van bank impliceert wel degelijk dat er gebruik wordt gemaakt van krediet.

bunq verleent geen krediet.

Officieel is bunq een bank, omdat het een bankvergunning / banklicentie heeft. Dat het geen geld schept schijnt juridisch irrelevant te zijn.

@Harm Jan: Waarom vind je mijn post negatief? Ik probeer te definiΓ«ren waar bunq m.i. (!) in de markt opereert. Dat is toch niet negatief? Het is eerder een stukje realisme en hopelijk een middel om weer even met beide benen op de aarde te landen. (Maar ook dat is mijn persoonlijke mening.)

Voor de definitie van bank verwijs ik je graag naar de (online) encyclopedie of inderdaad Wikipedia.

Gr, Hans

Nou bij deze dan het portemonneegarantiestelsel? πŸ‘€

@Arjan: Dat klopt idd. Wat dat betreft lijkt het erop dat de kijk van bunq en van mijzelf overeenkomsten vertonen.

Gr, Hans

Je hebt ergens wel gelijk, dat Bunq nog niet echt een bank is.

Maar zouden we eigenlijk niet van Bunq de nieuwe standaard bank moeten maken? Stel nu, dat heel nederland bij zoiets als Bunq zat, dan zouden er toch heel wat minder mensen zijn met creditcardschulden of roodstandschulden. Ik denk ook dat mensen een beter inzicht zouden hebben in wat zij te besteden hebben, want die 1000, 2000, 5000 euro die je rood kunt staan is aantrekkelijk om te zien als budget, terwijl het dat eigenlijk helemaal niet is.

@hans

Mijn excuses als je het niet zo bedoeld hebt, ik las het waarschijnlijk door een verkeerde bril ivm de stemming van de laatste dagen op togheter πŸ˜‰.

Zelfs Apple en Google hebben een bank- en verzekering vergunning.

bunq. not bank.

:)

Hoi allen,

Jullie hebben een goed punt moet ik zeggen!

In het engels zeggen we hier vaak: 'We don't bank, we bunq!'

Laten we "bunq"/"bunqen" gewoon de naam maken voor deze geheel nieuwe vorm van werken πŸ˜„

Het verbaast mij dat niemand reageer op het feit dat Hans beweert dat Bunq geen bank is omdat het niet dezelfde features (verzekering o.a.) zoals andere banken aanbiedt. Een hypotheek is een kredietverstrekker en dat noem je daarmee overigens dubbel. Dat is echter wel een onderdeel van een bank, maar ik denk zelf dat Bunq hier te klein voor is. Desondanks heeft Bunq ook niet de wens om geld uit te lenen, maar enkel een middel te zijn om je eigen krediet te beheren.

Vervolgend op die bijzaken die banken aanbieden: realiseer je goed dat al die extra kleine features enkel maar in het leven geroepen zijn om het aantrekkelijker te maken. Een bank is enkel een beherende instantie waar jij je geld kan bewaren, That's it. Verzekeringen of creditcard verstrekkers is extra, maar geen noodzaak om een bank te zijn.

Althans, dat is mijn mening.

No hard feelings. Ik schreef bewust confronterend om de gebruikers die bunq vergelijken met een volwaardige bank wakker te schudden. πŸ˜‰πŸ˜Š

Precies Ali, dat bedoelde ik in mijn laatste alinea. πŸ‘