HansWizard
Hallo bunqers,
Alles lezend en overdenkend heb ik het idee dat 'we' moeten stoppen met bunq een bank te noemen. Bunq is m.i. geen bank, omdat wΓ©l aan geldschepping doet. Dat is de definitie van een bank.
Als bunq geen bank is, wat is het dan wel? Ik denk dat de beste naam een 'digitale portemonnee' is. In plaats van contant geld heb je nu geld op zak in de kaart. En kun je daar heel gemakkelijk online mee betalen. Alle extra's die de bank je levert, levert bunq je namelijk niet.
Nu zullen wat nekharen overeind gaan staan, maar eigenlijk is dit natuurlijk zo. Een paar voorbeelden dan. Een bank levert (meestal) een creditcard, die wezenlijk verschilt van een debitcard. En laten we wel wezen, in de basis is de Maestro en de MasterCard beiden een debitcard. Alleen het gebruik is iets anders.
Een bank biedt mogelijkheden om je te verzekeren, hypotheken af te sluiten, een (tijdelijk) krediet af te sluiten, noem maar op. Dat hoort allemaal bij de diensten die een bank aanbiedt. Geldschepping dus.
Voor ondernemers zijn er nog een paar extra verschillen. In de administratie moet in feite een kasregister worden bijgehouden bij bunq-gebruik. Je hebt namelijk geen afschriften. Ook kun je geen automatische incasso leveren aan je klanten. Zomaar twee voorbeelden.
Nu we dat helder hebben kun je je afvragen wat je over hebt voor je virtuele portemonnee. Ik wil bunq qua innovatie niet kleineren of degraderen, maar de basis blijft natuurlijk hetzelfde. Hoe hip en innovatief het ook is en wordt. Wat dat betreft is bunq dan ook best wel een prijzige portemonnee. Als je het zo bekijkt zal bunq er in de toekomst vooral zijn voor de klant die van nieuwe snufjes houdt en bereid is daar (flink) voor in de buidel te tasten.
Misschien is dΓ‘t ook wel de reden dat bunq het helemaal niet erg vindt als er nu gebruikers van hun digitale portemonnee teleurgesteld weglopen. Wat voor hen overblijft is een groep die (ik chargeer even) fan is van Netflix, Spotify, Apple en Tesla. Daar kan het bedrijf geld mee verdienen.
Kortom: bunq wordt een organisatie die zich richt op mensen met een goed inkomen, die blij worden van nieuwe en moderne snufjes. Dat mag. De vraag die bunqers zichzelf moeten stellen is of dat bij hen past.
Dat dit voor veel gebruikers niet fijn is te goed te begrijpen. Want eerst pasten zij wΓ©l in de doelgroep. Nu plotseling, als een slag bij heldere hemel, niet meer. Dat roept gevoelens op van boosheid, machteloosheid, vernedering en teleurstelling. Zij worden immers min of meer gedwongen afscheid te gaan nemen van bunq. Om die wond wat te helen mogen ze daar 4 jaar over doen. Dat wel.
Mijn idee? Stop met jezelf te vergelijken met een bank. Dat schept verwarring. Vergelijk jezelf met jezelf. (En liever ook niet met andere merken als Netflix en Spotify. Ook dat schept verwarring.)
Good luck!
Hans