YannickAce
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom er een BTW vrijstelling is voor banken op het rekenen van bankkosten. Jullie leveren toch toegevoegde waarde? Misschien eens voor pleiten bij de belastingdienst ;)
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom er een BTW vrijstelling is voor banken op het rekenen van bankkosten. Jullie leveren toch toegevoegde waarde? Misschien eens voor pleiten bij de belastingdienst ;)
Dus je wilt méér betalen en méér moeite moeten doen? Als er btw gerekend zou worden, zou die btw over het bedrag dat je al betaalt worden geheven, het zou geen onderdeel worden van de prijs die je nu betaalt. Daarnaast zou bunq die btw dan weer moeten afdragen, wat ook weer extra werk met zich meebrengt. Ik snap ‘m niet. 🤔
Ja. Past bij de principes van bunq om een waardevol product te bouwen ipv met je geld te speculeren, bonussen uit te keren en belasting ontwijking te doen.
Is natuurlijk niet aan bunq om dit te beslissen maar ben benieuwd hoe ze ertegenaan kijken omdat ik die 0% BTW op bankkosten nooit heb begrepen.
Naast het financiele diensten en betalingsverkeer zijn er wel meer branches en activiteiten vrijgesteld van BTW: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstellingen
Ik zie het probleem niet echt?
Ik denk dat de belastingdienst geen btw heft op de kosten voor een betaalrekening omdat je in de 21e eeuw niet meer zonder betaalrekening kunt. Daarom zit er ook geen btw op bijvoorbeeld gezondheidszorg.
Wat belasting met speculatie en bonussen te maken heeft begrijp ik ook niet helemaal. En het handhaven van een 0%-btw-tarief betekent ook niet dat er belasting ontdoken wordt? 😅
Ik snap ook nog steeds niet waarom je nou precies btw wilt betalen over je bankkosten; als je er zoveel van houdt om belasting te betalen, mag je die van mij ook betalen hoor - wil je m’n bunq.me link? 😊
1. Nee en in de 21e kunnen we zeker ook niet meer zonder kansspelen? Het is gewoon een scheve subsidie aan de bankenwereld die met die woekerwinsten dat helemaal niet nodig heeft.
2. Ontwijken en ontduiken is ook iets anders. Banken zijn heel goed in het ontwijken, dat blijkt ook maar weer in het feit dat ze een 0% tarief hebben weten te lobbyen...
3. Het gaat me om de hypothese. En maak je geen zorgen, links om of rechts om betaal je toch wel je belastingen hoor, alleen nu vind ik het scheve subsidie.
Je begrijpt toch wel dat de btw die door bedrijven wordt geïnd linea recta naar de Belastingdienst wordt overgemaakt? Het is geen extra winst waar je iets mee kunt doen. Als er over bunq Premium 21% btw zou worden geheven, worden de kosten € 7,99 * 1,21 = € 9,66, waarvan bunq alsnog enkel die € 7,99 overhoudt. Die € 1,67 belasting gaat naar de Staat der Nederlanden, niet naar Ali’s bunq-rekening.
dat begrijp ik, maar daar gaat mijn vraag niet over.
Als bedrijf zijnde draag je de btw af en wordt de voorbelasting in mindering gebracht. Degene die de btw betaald is de consument. In feite zeg je dat de consument meer moet betalen.
Maar ik snap natuurlijk dat het eigenaardig is dat er geen btw berekend wordt. Ook B2B zou eigenlijk geen btw hoeven berekenen, aangezien het toch weer in mindering gebracht wordt. Maar dat is een andere discussie 😉 het zou kunnen dat er berekeningen worden gemaakt voor CBS statistieken. Grote bedrijven moeten cijfers doorgeven aan De Nederlandse Bank en wellicht de kleine worden berekent dmv belastingaangifte. Maar daar heb ik geen kaas van gegeten.