• Een grote uitgave doen

Hallo,

Ik zie dat er hier veel mensen zijn die bunq als hoofdrekening gebruiken. Toch lees ik ook vaak dat mensen bij bunq (en andere fintechs ook, hoor) onder een vergrootglas liggen als zij grotere bedragen betalen. Ik kom geregeld berichten tegen van mensen die te maken krijgen met compliance als ze een grote betaling doen of een betaalverzoekje van 1000 euro voor hun iPhone die ze op Marktplaats verkopen ontvangen hebben.

Compliance is natuurlijk goed dat het er is, maar het moet geen last worden. Vorig jaar werd ik heel snel een uurtje geblokkeerd na een verificatiebetaling en sindsdien ben ik toch wat terughoudender geworden.

Zijn er mensen met bunq die weleens bijvoorbeeld een nieuwe iMac, MacBook of iets anders duurs volledig met bunq betaald hebben? Hoe was jullie ervaringen? Konden jullie dit gewoon doen, of leverde dat problemen op?

Mijn gevoel zegt dat bunq daar moeite mee zou kunnen hebben en dan het account zou kunnen opschorten. Ik ben een eerlijke zzp’er en zo’n tijdelijke blokkade zou een ramp voor mij betekenen.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Het is één van de redenen waarom ik twijfel over bunq als hoofdrekening. Het zou fijn zijn als jullie die twijfel weg kunnen nemen.

Dankjewel,
Dennis

Hi 👋 @DennisdeWitNL#145475

Sometimes you indeed hear some interesting stories (mainly scammers and frauds ranting on review sites). Fact is that if you have a valid transaction history and receive incomes on your account compliance isn't going to be a pain. Please keep in mind that in some cases people indeed have very suspicious activity and it's a good thing that banks are obligated to safeguard the payment system. Also, don't think a bank takes suspending bank accounts lightly. A bank has many options in place and terminating an account is definitely a last resort.

In short, if you use your account for daily banking activity and primarily receive valid incomes on your account you don't have to worry. Concerning higher expenses that should definitely not be a problem either. Mainly compliance departments are triggered by suspicious transactions rather than high transactions.

Aha. I am self-employed, which means I would be my own source of income. How does thas work? Normally you’d show a payslip. Would that mean I would need to show the invoices I have sent to my customers?

@DennisdeWitNL#145475 Ich musste jetzt binnen 3 Wochen zweimal diese Umfrage nach meiner Kontonutzung beantworten; und ja das verunsichert mich auch relativ stark. Ich weiß auch nicht, inwieweit es Bunq helfen soll, zu wissen, wie hoch wahrscheinlich mein Guthaben und mein Transaktionsvolumen sein wird.

@DennisdeWitNL#145475 Hoi 👋 Dennis,

Om met de deur in huis te vallen... ja, heb vaker bedragen paar duizend euro 💶 probleemloos uitgegeven via bunq. Ik bunq al paar jaar en nog nooit heeft compliance bij mij aangeklopt. Bij normaal gebruik is er op niets aan de hand.

In de regel gaat het niet alleen om de hoogte van een bedrag, maar ook om de context... zoals hoe vaak dat gebeurt, van wie het komt of waar het naar toe gaat. Automatische systemen van bunq zoeken naar afwijkende of opvallende patronen. Bij een hit gaat de compliance afdeling op onderzoek uit. Daar hoef je op zich nog geen last van te hebben. Compliance kan eventueel extra vragen stellen of bv tijdelijk de rekening blokkeren.

Denk bv aan afwijkingen als: je ontvangt vaak inkomsten van een buitenlandse goksite, je lijkt een handeltje te hebben op marktplaats, je boekt vaak geld over naar risicogebieden... dat zijn voorbeelden die denk ik wel de compliance afdeling van gemiddelde bank triggeren ;)

Kortom: compliance afdelingen doen zinnig werk, namelijk ons en bunq beschermen. En als je normaal bankiert, zul je ook geen last van ze hebben :)

@DennisdeWitNL#145477

I'm not sure how that would work out but any valid proof of originating of funds/income should do the job. I wouldn't worry too much about compliance unless you're a fraud, scammers or tax evading user.

@Heiko-Hartwig#145478

Not sure but perhaps something 'changed' in your transactions between those 2 surveys.

@Tim#145480 None of these! I work hard for my money and go to my tax advisor every year. :-))

I hate all the rules and regulations.
                  I recently read an article about money laundering laws. In summary, they DON’T work. They hurt the small guy way way way more than they stop anyone from laundering.

@Heiko-Hartwig#145478 You were asked to fill in info. Was your account blocked meanwhile, or did you still have access to your funds?

@DennisdeWitNL#145489 Nein, bei mir keine Sperre. Es gibt dann einen offenen Eintrag in den Ereignissen , welcher binnen 29 Tagen beantwortet werden soll. Was dann passiert weiß ich nicht, aber ich vermute die Sperre.

@Heiko-Hartwig#145490 Oh, this sounds very reasonable. In this case, there is no problem.

Ich nutze bunq seit jetzt gut zwei Jahren für nahezu alle Transaktionen. Hier sind auch regelmäßig welche dabei bei denen es um höhere vierstellige Summen geht. Ich mache mir das überhaupt keine Gedanken mehr bei bunq, kann das aber schon nachvollziehen. Am Anfang habe ich bunq auch ausschließlich als 'daily expenses' Konto verwendet. Das ist mittlerweile anders und ich habe ein sehr gutes Gefühl dabei.

@Heiko-Hartwig#145490 Und was will bunq dann in so einem Fall wissen?

Ich muss sagen, dass mich dieses ganze Compliance-Zeug irgendwie davon abhält, bunq richtig zu nutzen. Auch wenn es hier immer wieder heißt, dass man sich keine Sorgen machen muss und dass die negativen Berichte von irgendwelchen krummen Geschäften kommen. Mag ja sein, aber ich denke, dass es auch ganz normale Leute trifft.

Von einer regulären Bank (in Deutschland) habe ich noch nie gehört, dass sie irgendwelche Fragen stellt und Unterlagen anfordert - zumindest nicht wenn es um normale Girokonten geht. Auch dann nicht, wenn ich irgendwo Glücksspiel betreiben, mit Krypto-Währungen handeln oder Dinge verkaufen möchte. Und ja, diese Banken müssen sich auch an Gesetze halten und werden reguliert.

@Slummi#145520 Hi,

es sind 4 Fragen, die möglichen Antworten werden vorgegeben:
                              1) wird das Konto als Hauptkonto oder Zusatzlonto genutzt?
                              2) privat oder geschäftlich?
                              3) welches Guthaben wird maximal bei bunq sein und
                              4) wie hoch ist das das zu erwartende mtl. Transaktionsvolumen

That’s it.

@Heiko-Hartwig#145522 Dat zijn de standaard vragen die iedereen tegenwoordig krijgt als ze bij bunq bankrekeningen openen. Heb je die nog niet eerder gekregen?

Toen ze hier mee begonnen zat er een bug in waardoor sommige klanten die vragen bijna iedere dag opnieuw kregen.

@JeroenE#145528 I think I didn’t receive this.

@Lui#145529 Ik weet niet waarom de vragenlijst wel (of niet) wordt gestuurd. Destijds begreep ik dat ze dit stapsgewijs aan iedereen gingen sturen.
                                    Ik kreeg hem ook een aantal keer en heb dit toen aan support gemeld. Daarna heb ik hem niet meer gehad.

@Slummi#145520 maybe you've heard the news that major banks(in NL) received heavy fines for not combatting fraudulent stuff enough. Bunq is a new bank and is being monitored closely by authorities. Bunq didn't get a fine, they know they can not afford missteps there as a Newby I think. The procedures are in line with what the authorities dictate them. I'd say bunq appears more strict, but is simply applying all the rules as intended, and other banks didn't (hence the fines).

Yes, sometimes legitimate customers get a false positive. And then bunq tries to resolve this asap after compliance verified the case. This keeps the system safe. Is it unfortunate for legitimate customers? Yes, can definitely be. But bunq is simply.keeping the authorities happy. 🙂