RubenAce
--- SORRY VOOR DE TAALFOUTEN, HET IS AL ZO'N LANG VERHAAL, HAD GEEN ZIN MEER OM TE CONTROLEREN --
Ook ik was best pissig na de prijswijziging, maar ben er eens goed over na gaan denken en ben inmiddels Premium gebruiker. Wellicht ben ik iets meer vergevingsgezind dan de gemiddelde gebruiker, maar BUNQ heeft me in iedergeval in de zak.
Nu mijn kijk op dit hele gebeuren is veranderd, wil ik het een en ander nuanceren als ondernemer en programmeur. Laten we voorop stellen dat Bunq een fantastische gebruikerservaring biedt (vanmiddag mij eerste NFC betaling gedaan, werkt overigens fantastisch). Er is op dit moment geen enkele bank (voor zover ik weet) die het mogelijk maakt om met 1 pas te werken en toch zoveel rekeningen te kunnen bedienen. Vroeger had ik 6 pasjes in mijn portemonnee en dat werkte voor geen meter. Nu dus alles met NFC zoals ik bij ING gewend was. En dan de rest van al die andere features, API's, etc... Al met al klasse.
Om de prijs van € 8 euro te nuanceren, die voorheen dus 1 euro per maand was een vergelijking; In november 2015 had de bank ongeveer 10.000 klanten. 10.000 BUNQ gebruikers leverde in de oude situatie volgens mij eenvoudige schatting, zo'n 10.000 - 15.000 per maand op. Daar kun je krap 2 programmeur van betalen. Aangezien de programmeurs aan extreme en veeleisende code werken ga ik er vanuit dat een programmeur zeker 4000-6000 euro (exclusief werkgeverslasten, vakantiegeld, auto van de zaak en meer) per maand kost. Dan heb ik het nog niet over de kosten van alle pasjes met daarop de chips, marketing, support medewerkers, de bankiers, de kosten die zo'n bankvergunning met zich mee brengt en de rest. 17 maart 2017 werkte er zo'n 72 man bij Bunq. Je kunt wel nagaan dat de oude situatie gewoon niet houdbaar was. Ik weet niet het exacte aantal gebruikers op dit moment, het zullen er natuurlijk een stuk meer zijn dan 10.000, maar goed, het punt is lijkt me wel duidelijk. Hoe hoest je dat in Godsnaam op met 1 euro per maand per gebruiker op?
De vraag is echter of die 8 euro dat probleem gaat oplossen? Want als 1 op de 8 betalende klant nu de keutel intrekt, schiet het geen meter op. Ik hoop dus dat het verhaal van Ali klopt en dat er al minimaal 1000 premium accounts zijn verkocht. (Een luttele 8000 euro inkomsten per maand). Een tussen versie voor alle krenten onder ons (met recht) zou de oplossing voor het huidige klantenbestand kunnen zijn.
Hoe langer ik er over na denk, hoe zieliger ik het ga vinden. Misschien schets ik het iets te zielig, maar de echte cijfers zullen er tussen in zitten.
Ik vraag me dan ook af of het werkelijk houdbaar is om geen echte bank te zijn (nauwelijks investeren). Ik hoop van harte dat het lukt. Maar ik zou er niet gek van op kijken als dat niet zo is. Ook daarom snap ik dat internationalisatie de enige oplossing is. Damn, het duurde even, opeens zijn die 2 mastercards me totaal duidelijk. Is gewoon kut voor Nederlanders, maar anders gaat dit bankje bank-root en moeten we al deze awsome features missen. Willen we toch ook niet?
Als fan van BUNQ zal het nu wel lastiger worden om nu mijn vrienden te overtuigen. Laten we eerlijk wezen, niet iedereen heeft er €8 voor over. Ik wacht de updates in spanning af.
Final note aan Ali: Je aanpak was niet echt slim, maar dat wist je al. Met een eerlijk en open verhaal kom je voortaan vast een stuk verder. Wellicht het boek "De kracht van kwetsbaarheid" lezen, als je de troep die je hebt gemaakt, hebt opgeruimd. Ik geloof in je.
Link naar boek: https://www.bol.com/nl/p/de-kracht-van-kwetsbaarheid/9200000010046942/?Referrer=ADVNLGOO002008P-45PDM7IEDUUU4-189158721318&gclid=EAIaIQobChMIurPa2eK71QIVVMYbCh3KNg3yEAAYASAAEgKjV_D_BwE