• bunq Business use also for private use?

@Tamer#126291 Every transaction costs you money with bunq Business. I dont think bunq will have a problem if you also use it for personal activities, but you should look whether its okay from the side of your country/tax authorities. For companies, that are registered (Chamber of Commerce) it would show the registered name when making payments, which may not be optimal for yourself. I guess its up to you and bunq wont close your account if you use the the Business Account for Personal activities, but I am giving no warranty, if you want to be sure, I'd recommend you to ask the support chat.

Als ZZP-er kun je ook gewoon Bunq Premium gebruiken ;)

Als in: dat mag van Bunq, aangezien het toch om eigen geld gaat en niet van een bedrijf.

@Joost-Golden-Puma#126347 Je mag van bunq geen persoonlijke rekening gebruiken voor zakelijke transacties. Dus een factuur sturen en laten betalen op je persoonlijke rekening mag niet. Dat is toch soort van onpraktisch, dus je moet een zakelijke bankrekening openen.

Vroeger was dit anders, maar het is al een tijdje geleden aangepast. Zie bijvoorbeeld: https://together.bunq.com/d/13755-new-freelancer-personal-or-business-account/8

@JeroenE#126359 Hmm. Weet iemand of ik bepaalde rekeningen kan ‘upgraden’ (een vooruitgang vind ik het niet) zonder mijn rekeningnummer te moeten wijzigen? Want dat een rekeningnr wijzigen zou een no-go zijn voor me.

@Joost-Golden-Puma#126360 Bij bunq is het niet mogelijk om van persoonlijk naar zakelijk te gaan (of omgekeerd) met behoud van je rekeningnummer(s).

@Joost-Golden-Puma#126360 NB ik weet niet hoe bunq omgaat met "oude" abonnementen toen dit nog wel was toegestaan. Maar voor nieuwe klanten mag het in ieder geval niet.

Hmm, we gaan het zien. Interessant natuurlijk dat een statement gewijzigd wordt, zonder dit duidelijk te communiceren (ik heb er niets van meegekregen).

@Joost-Golden-Puma#126363 De reden dat bunq dit niet toestaat is waarschijnlijk omdat je dan het veel duurdere Business pakket niet hoeft te gebruiken (dit pakket is een maandelijks bedrag en dan nog Pay as you go voor transacties). Als alle ZZPers gewoon Premium kunnen gebruiken, dan mist bunq inkomsten.

Fiscaal gezien zou het niets uit moeten maken, aangezien een ZZP/eenmanszaak geen bedrijf of los entiteit is, jij bent dat alleen.

Elke andere bank staat het bij mijn weten wel gewoon toe; wettelijk gezien ben je niet verplicht een zakelijke rekening te openen. Het scheiden van een privérekening is puur om overzicht te houden wat met Bunq prima kan. Als ik persé een zakelijke rekening moet openen, zal ik dat natuurlijk ook doen. Bij een andere bank.

@Joost-Golden-Puma#126502 Dat moet inderdaad per sé. Waarom? Omdat je bij bunq akkoord bent gegaan met alle hoofdstukken van de algemene voorwaarden.

bunq moet toch wel iets van geld verdienen. En dat wordt dus vooral zakelijk gedaan. Je kunt wel heel leuk over een andere bank beginnen, maar die zijn voorzanelijke pakketten net zo duur. Ik ken maar twee alternatieven die goedkoper zijn. Die ga ik hier niet noemen. Maar 10 euro per maand voor een zakelijke rekening is in Nederland heel normaal.

Sowieso: stel je verdient drieduizend euro per maand met je bedrijf. Maakt dat tientje in de maand je dan echt zoveel uit?

Het is niet handig voor de boekhouder, maar ook voor jezelf niet. Al je zakelijke en privé uitgaven lopen door elkaar en je hebt geen overzicht. Grt René

@Rebo-Beheer-Krimpen-B-V-Pink-Hummingbird#126752 Er loopt niets door elkaar zolang het om een eenmanszaak gaat en zolang je prive op een aparte rekening binnen het account beheert.

10 months later

Ik heb bunq zakelijk belastingdienst vraagt om bunq privé kan dat

2 years later

Kun je op een Bunq zakelijk account twee verschillende bedrijven hebben?

@Menno-Golden-Kiwi#271027 No, you would need a separate business plan for each company. But you can have as many business plans as you want (if you're fine with paying the fees for them).

2 years later

Ik heb al Bunq persoonlijk (Easy Bank Pro) en wil nu voor mijn onderneming Bunq zakelijk gaan gebruiken. Kan ik binnen mijn Bunq persoonlijk account nu ook een zakelijk pakket kopen van Easy Bank Pro? Of moet ik dan een nieuw account aanmaken, wat ervoor gaat zorgen dat ik iedere keer van account moet gaan switchen als ik de verschillende rekening in wil zien in de app?

@New-Indigo-Snake-2969942346#297139 Om in te kunnen loggen op een zakelijk bunq account, heb je een persoonlijk bunq account nodig. Aangezien je al een persoonlijk bunq account hebt, kun je eenvoudig een zakelijk account openen in de bunq app (Home > Voeg toe > Voeg een rekening toe > Zakelijke rekening). Op de Home pagina zie je nu al bovenaan een tussenkopje met je eigen naam. Na het openen van een zakelijk account verschijnt er nog een tussenkopje op de Home pagina met de naam van je bedrijf, met daaronder je zakelijke rekening(en).

Overigens kan je bij bunq gemakkelijk van account wisselen door onderaan in de menubalk de Profiel knop lang ingedrukt te houden.

Write a Reply...